-
1
Pismo urzędowe powinno:
-
Wyraźną, trójdzielną budowę (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
-
Mieć całościową, blokową budowę z oddzielonym podpisem
-
Obejmować jak najwięcej wątków w jednym piśmie
-
-
2
Nagłówek pisma należy umieścić:
-
W prawym górnym rogu
-
Wyśrodkować
-
W lewym górnym rogu
-
-
3
W piśmie urzędowym należy unikać:
-
Wyrażeń emocjonalnych i wartościujących
-
Wielowątkowości, wtrąceń i dygresji
-
Wszystkie odpowiedzi są poprawne
-
Zwrotów obcojęzycznych
-
-
4
Przed nazwą i adresem odbiorcy:
-
Nie umieszczamy słowa "do"
-
Obowiązkowo umieszczamy słowo "do"
-
-
5
Po zwrocie grzecznościowym otwierającym pismo:
-
Umieszcza się kropkę i rozpoczyna zdanie dużą literą
-
Umieszcza się przecinek i rozpoczyna zdanie małą literą
-
Umieszcza się dwukropek
-
Obowiązkowo należy umieścić wykrzyknik
-
-
6
Kiedy zapisujemy datę:
-
Cyfry arabskie i cyfry rzymskie oddziela się kropkami
-
Cyfry arabskie i rzymskie oddziela się ukośnikami
-
Cyfry arabskie oddziela się ukośnikami, a rzymskie kropkami
-
Cyfry arabskie oddziela się kropkami, a rzymskie separuje spacja
-
-
7
Zwrot grzecznościowy kończący pismo:
-
Rozpoczyna się dużą literą i pozostawia bez znaku interpunkcyjnego
-
Rozpoczyna się dużą literą i kończy przecinkiem
-
Rozpoczyna się dużą literą i kończy kropką bądź wykrzyknikiem
-
-
8
Ważne elementy pisma można wyróżnić:
-
Podkreśleniem
-
Kursywą lub pogrubieniem
-
Wypunktowując przy użyciu znaków graficznych, jak kropki, gwiazdki, kwadraty
-
Pogrubioną kursywą
-
-
9
Na końcu wiersza nie można zostawiać:
-
Skrótów tytułów naukowych i stanowisk
-
Wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
-
Spójników, przyimków, zaimków, partykuł
-
Słów krótszych niż czteroznakowe
-
-
10
W przypadku dokumentów wielostronicowych:
-
Numer strony umieszcza się w prawym dolnym rogu, począwszy od drugiej
-
Numer strony umieszcza się w prawym dolnym rogu, począwszy od pierwszej
-
Numer strony umieszcza się w prawym górnym rogu, począwszy od drugiej
-
Numer strony umieszcza się w lewym górnym rogu, począwszy od drugiej
-
-
11
Wskaż prawidłową formę zapisu:
-
„Odnośnie ...”, ,,w nawiązaniu ...”, ,,w odpowiedzi ...”
-
,,Odnośnie do ...”, ,,nawiązując do ...”, ,,odpowiadając na ...”, „w związku z ...”
-
„Dotyczy: ....”, ,,Dot.: ...."
-
Wszystkie formy są dopuszczalne
-
-
12
Wskaż właściwą formę:
-
Szanowny Panie Jakubowski
-
Każda z tych form zwrotu grzecznościowego jest właściwa
-
Szanowny Panie Dyrektorze
-
Sz. Państwo
-
Pisma urzędowe - potrafisz je prawidłowo pisać?
-
Wynik
Wolałbyś nie musieć...
Twój wynik to:Każdy kontakt z pismem urzędowym i konieczność sformułowania swoich racji na papierze przyprawiają Cię o nieznośny ból głowy. Nie cierpisz oficjalnego języka i sformalizowanych komunikatów, więc trudno Ci zapamiętać wszelkie nakazy i zasady. -
Wynik
Trochę starań i dajesz radę
Twój wynik to:Tworzenie pism urzędowych nie przychodzi Ci łatwo i nie jest to Twoje ulubione zajęcie, i chociaż masz pewną orientację w teoretycznych przykazach, to jednak czasami, przez pośpiech czy nieuwagę, zdarza Ci się o nich zapomnieć. -
Wynik
Doświadczony wyjadacz
Twój wynik to:Gratulacje! Konstruowałeś już w życiu tyle różnych pism, że wszelkie zasady masz opanowane do perfekcji, a jeśli akurat czegoś nie wiesz, to tylko dlatego, iż niedawno zmieniono dotychczasowe zasady bądź formułę. -
Wynik
Zaklinacz pism urzędowych
Twój wynik to:Gratulacje! Pisma urzędowe piszesz z lekkością i bez trudu, stosując się do wszystkich zasad. Dobrze wiesz, że estetyka i przejrzystość dokumentu to może być gwarancja właściwego załatwienia sprawy, dlatego przykładasz do tego dużą wagę.